Ir al contenido principal

Actividade 45: Os Primeiros Médicos

No campo da mediciña, como en tantos outros da antigúedade, destacaron os gregos. Tedes que facer unha entrada describindo brevemente a vida e as aportacións médicas de Galeno e Hipócrates.


GALENO:
Non se sabía moito sobre a composición e o funcionamento do corpo humano porque, durante séculos, Roma prohibiu a disección humana. Galeno atopou unha forma de eludir esa prohibición  diseccionando animais.
Galeno intuíu que os simios eran similares ás persoas na súa anatomía. Esta idea levouno a  diseccionar tanto animais vivos como mortos. Por horrible que soe esa práctica, aprendeu moito dos seus experimentos. Por unha banda, estableceu firmemente que o sangue fluía polas veas.
Poucas persoas consideran a Galeno como un biólogo; no mellor dos casos, poderían consideralo un  zoólogo por todo o traballo que fixo cos animais. Con todo, temos que entender que  diseccionó simios para comprender como funcionaba o corpo humano, non por ningún interese en Comezou os seus experimentos con simios, pero logo usou porcos porque os rostros dos simios parecíanse demasiado ao dos humanos.
Se Galeno tivese o equipo para estudar o ADN, a estrutura celular ou calquera cousa a nivel  microbiológico, probablemente faríao. A pesar do seu mal xenio e a súa terrible disposición, a súa era unha mente  ávidamente curiosa.
Descubriu como funcionaba a traquea e  delineó o seu deseño, así como unha estrutura anatómica próxima, a larinxe. Tamén descubriu como funcionan os pulmóns... inflando un par de pulmóns cun fol. Ao longo da historia, seguiu sendo a maior referencia en anatomía, pero só ata o século  XVI.
Para entón, levantouse a prohibición da disección humana. Moitos científicos e médicos non tiñan reparos en abrir á xente; podían refutar (e fixérono) moitas das ideas de Galeno.
Gran parte dos seus estudos de fisioloxía tiveron como guía a pensadores filosóficos como Aristóteles e o seu mestre, Platón. Naturalmente, o seu heroe na medicina,  Hipócrates, xogou un papel importante pero, a pesar de todas estas influencias, Galeno fixo moitos descubrimentos, dos cales se probaron bastantes.
Galeno deulle ao mundo a súa primeira explicación completa sobre os pulmóns e como funcionan. Os científicos de hoxe en día aínda se basean nos coñecementos adquiridos cos seus experimentos.
O legado de Galeno
Gran parte da nosa comprensión da anatomía humana provén directamente do traballo de Galeno. Os seus (espantosos) experimentos provocaron unha evolución na comprensión de como funciona o corpo humano. Grazas ao seu traballo coñecemos:

A diferenza entre sangue  venosa e arterial.
O sistema circulatorio.
O sistema respiratorio.
O sistema nervioso, incluída a diferenza entre os nervios sensoriais e motores.
A  medula  espinal.
A columna vertebral.
O sistema reprodutivo.
Sen dúbida, cometeu erros no camiño. Non puido estudar a anatomía humana, polo que algunhas das súas interpretacións decididamente non son humanas, como o útero que, nas súas descricións, parécese ao dun can.

HIPÓCRATES:
Este pioneiro da medicina occidental, desenvolveu un sistema baseado na observación e a experiencia para o estudo das enfermidades, atribuíndo as causas das mesmas a fenómenos meramente naturais e non a intervencións dos deuses como se cría ata ese entón. Ademais, considerou que o mantemento da saúde depende exclusivamente da dieta e a hixiene.

Foi o primeiro en recompilar de maneira organizada os síntomas dos pacientes para elaborar diagnósticos a partir deles, práctica que lle permitía predicir o curso das enfermidades. Ademais, estableceu relacións entre os estados anímicos e certas patoloxías (Teoría dos humores), e suxeriu que o contido dos soños podía revelar a verdadeira natureza dos trastornos orgánicos.

Na Grecia Clásica existían dúas escolas principais onde se ensinaba a medicina, falamos por unha banda da escola de  Cnido e por outro a de  Cos. Cada unha tiña un punto de vista diferente sobre como tratar as enfermidades. A escola de  Cnido daba máis importancia ao diagnóstico, mentres que a escola de  Cos (na que estudou  Hipócrates e que posteriormente pasaría a chamarse escola  Hipocrática) centrábase no coidado do paciente e o prognóstico. Isto precisamente fixo que a escola de  Cos fose máis exitosa á hora de aplicar diagnósticos xerais e tratamentos pasivos que a escola de  Cnido. Ao estar prohibida a disección de cadáveres nesta época, para a escola de  Cnido era complicado determinar que provocaba enfermidades con síntomas pouco coñecidos. Así na escola de  Cos tratábanse enfermidades de maneira máis eficaz e permitiu un gran desenvolvemento na práctica clínica.

Podemos ver como a medicina actual na que o médico busca un diagnóstico específico e un tratamento especializado (como promovía a escola de  Cnido), afástase da forma en que se traballaba na escola de  Cos. Este cambio no pensamento médico desde o tempo de  Hipócrates provocou que este recibise duras críticas ao longo dos últimos séculos.






Comentarios

Entradas populares de este blog

Actividade 35: A Evolución

Entender como funciona a evolución en detalle é moi complexo e estamos lonxe da súa comprensión, pero os mecanismos basicos que a rixen parecen claros. Imos a comprobalo ... 1 - Tes que buscar unha infografía que explique como funciona a evolución, procura que a explique dun xeito claro e sinxelo. Fai unha captura e súbela ao teu blog. 2 - Indica as principais etapas do proceso evolutivo debaixo da infográfia. Como orientación te indicaré algunhas delas: variabilidade xenética, loita pola supervivencia, selección natural ...

Atividade 53: A Información Xénetica

Iniciamos con esta entrada unha nova unidade do curso: Os xenes, a información xenética e a biotecnoloxía. Neste caso cambiaremos a metodoloxía. Ide a páxina TEXTOS do blog da materia, buscade o texto A INFORMACIÓN XENÉTICA. Veredes que, en realidade son catro textos. Empezade polo primeiro: Reprodución asexual e sexual. Hai que leelo e contestar no voso blog como unha entrada. Repetiredes o procedemento anterior cos outros tres textos creando sendas entradas.   Contesta: 1- Que quere dicir cas cadeas de ADN condénsanse? cal é o resultado? A condensación leva a cabo cando a célula está a piques de dividirse. Cando a  cromatina condénsase, pódese observar que o ADN eucarionte non é só unha cadea longa, senón que ademais está dividido en pedazos lineais chamados cromosomas. O resultado son os cromosomas. 2- Por que os cromosomas teñen aspecto de X? Son as X sempre iguais?   Nas divisións celulares ( mitosis e  meiosis) o cromosoma presenta a súa forma máis coñecida, co...

Actividades 21-23: As Placas Litosféricas (Segunda Parte)

Contesta: 1. Identifica as placas 1,2,3, 4, 5 e 6 . Placa Euroasiática Placa Africana Placa Sudamericana Placa Norteamericana Placa Pacífica Placa De Nazca 2.  Fíxate nos límites ou bordes de placas entre 1 e 2 e entre 3 e 6.  Como se chaman estas zonas? que está sucedendo en cada caso? Placas 1 e 2:   Zona de Fractura Azores-Xibraltar.  Ata a data, os textos científicos explicaban o límite entre a placa africana e  euroasiática como un proceso de  subducción. A  listosfera africana afundíase por baixo da  litosfera da placa  euroasiática. Neste choque titánico é a diferenza de densidade a que manda ao abismo a unha e eleva á outra. Nos mapas represéntase como unha liña con dentes de serra que apuntan na dirección de  subducción. Placas 3 e 6 :   O bordo oriental da placa atópase dentro de en unha zona de  subducción baixo a placa suramericana, o que deu orixe á cordilleira de Ándelos e á fosa peruano-chilena. Estas p...