Ir al contenido principal

Actividade 45: Os Primeiros Médicos

No campo da mediciña, como en tantos outros da antigúedade, destacaron os gregos. Tedes que facer unha entrada describindo brevemente a vida e as aportacións médicas de Galeno e Hipócrates.


GALENO:
Non se sabía moito sobre a composición e o funcionamento do corpo humano porque, durante séculos, Roma prohibiu a disección humana. Galeno atopou unha forma de eludir esa prohibición  diseccionando animais.
Galeno intuíu que os simios eran similares ás persoas na súa anatomía. Esta idea levouno a  diseccionar tanto animais vivos como mortos. Por horrible que soe esa práctica, aprendeu moito dos seus experimentos. Por unha banda, estableceu firmemente que o sangue fluía polas veas.
Poucas persoas consideran a Galeno como un biólogo; no mellor dos casos, poderían consideralo un  zoólogo por todo o traballo que fixo cos animais. Con todo, temos que entender que  diseccionó simios para comprender como funcionaba o corpo humano, non por ningún interese en Comezou os seus experimentos con simios, pero logo usou porcos porque os rostros dos simios parecíanse demasiado ao dos humanos.
Se Galeno tivese o equipo para estudar o ADN, a estrutura celular ou calquera cousa a nivel  microbiológico, probablemente faríao. A pesar do seu mal xenio e a súa terrible disposición, a súa era unha mente  ávidamente curiosa.
Descubriu como funcionaba a traquea e  delineó o seu deseño, así como unha estrutura anatómica próxima, a larinxe. Tamén descubriu como funcionan os pulmóns... inflando un par de pulmóns cun fol. Ao longo da historia, seguiu sendo a maior referencia en anatomía, pero só ata o século  XVI.
Para entón, levantouse a prohibición da disección humana. Moitos científicos e médicos non tiñan reparos en abrir á xente; podían refutar (e fixérono) moitas das ideas de Galeno.
Gran parte dos seus estudos de fisioloxía tiveron como guía a pensadores filosóficos como Aristóteles e o seu mestre, Platón. Naturalmente, o seu heroe na medicina,  Hipócrates, xogou un papel importante pero, a pesar de todas estas influencias, Galeno fixo moitos descubrimentos, dos cales se probaron bastantes.
Galeno deulle ao mundo a súa primeira explicación completa sobre os pulmóns e como funcionan. Os científicos de hoxe en día aínda se basean nos coñecementos adquiridos cos seus experimentos.
O legado de Galeno
Gran parte da nosa comprensión da anatomía humana provén directamente do traballo de Galeno. Os seus (espantosos) experimentos provocaron unha evolución na comprensión de como funciona o corpo humano. Grazas ao seu traballo coñecemos:

A diferenza entre sangue  venosa e arterial.
O sistema circulatorio.
O sistema respiratorio.
O sistema nervioso, incluída a diferenza entre os nervios sensoriais e motores.
A  medula  espinal.
A columna vertebral.
O sistema reprodutivo.
Sen dúbida, cometeu erros no camiño. Non puido estudar a anatomía humana, polo que algunhas das súas interpretacións decididamente non son humanas, como o útero que, nas súas descricións, parécese ao dun can.

HIPÓCRATES:
Este pioneiro da medicina occidental, desenvolveu un sistema baseado na observación e a experiencia para o estudo das enfermidades, atribuíndo as causas das mesmas a fenómenos meramente naturais e non a intervencións dos deuses como se cría ata ese entón. Ademais, considerou que o mantemento da saúde depende exclusivamente da dieta e a hixiene.

Foi o primeiro en recompilar de maneira organizada os síntomas dos pacientes para elaborar diagnósticos a partir deles, práctica que lle permitía predicir o curso das enfermidades. Ademais, estableceu relacións entre os estados anímicos e certas patoloxías (Teoría dos humores), e suxeriu que o contido dos soños podía revelar a verdadeira natureza dos trastornos orgánicos.

Na Grecia Clásica existían dúas escolas principais onde se ensinaba a medicina, falamos por unha banda da escola de  Cnido e por outro a de  Cos. Cada unha tiña un punto de vista diferente sobre como tratar as enfermidades. A escola de  Cnido daba máis importancia ao diagnóstico, mentres que a escola de  Cos (na que estudou  Hipócrates e que posteriormente pasaría a chamarse escola  Hipocrática) centrábase no coidado do paciente e o prognóstico. Isto precisamente fixo que a escola de  Cos fose máis exitosa á hora de aplicar diagnósticos xerais e tratamentos pasivos que a escola de  Cnido. Ao estar prohibida a disección de cadáveres nesta época, para a escola de  Cnido era complicado determinar que provocaba enfermidades con síntomas pouco coñecidos. Así na escola de  Cos tratábanse enfermidades de maneira máis eficaz e permitiu un gran desenvolvemento na práctica clínica.

Podemos ver como a medicina actual na que o médico busca un diagnóstico específico e un tratamento especializado (como promovía a escola de  Cnido), afástase da forma en que se traballaba na escola de  Cos. Este cambio no pensamento médico desde o tempo de  Hipócrates provocou que este recibise duras críticas ao longo dos últimos séculos.






Comentarios

Entradas populares de este blog

Actividade 54: A Información Xenética

Iniciamos con esta entrada unha nova unidade do curso:  Os xenes, a información xenética e a biotecnoloxía. Neste caso cambiaremos a metodoloxía. Ide a páxina TEXTOS do blog da materia, buscade o texto A INFORMACIÓN XENÉTICA. Veredes que, en realidade son catro textos. Empezade polo primeiro: Reprodución asexual e sexual. Hai que leelo e contestar no voso blog como unha entrada.  Repetiredes o procedemento anterior cos outros tres textos   creando sendas entradas. Contesta: 1- Con respecto ao cariotipo, cal é o sexo desa persoa? Por que? O sexo da peroa é masculino  porque presenta XY. 2- Observas algunha alteración no cariotipo? Busca en internet unha enfermidade relacionada cos cromosomas.  Síndrome  Cri  du Chat ( deleción parcial ou total do brazo curto do cromosoma 5). 3- Xa sabes que nas nosas células temos 46 cromosomas. Hai algunha célula que non o cumpre? Razoa a resposta. Case todas as células do seu corpo teñen 46 cromosomas. Hai dous tipos de células que son diferentes. Est

Actividade 57: Biotecnoloxía (Segunda Parte)

1. Define organismo  tranxénico. Un organismo «transxénico» é, por definición, un organismo portador dun material xenético  heterólogo, un fragmento de ADN que non é propio do seu xenoma, ao que denominamos « transgén». Por iso, os organismos, bacterias, plantas e animais que incorporan no seu xenoma un ADN foráneo chamámolos “transxénicos”. Aínda que foi nos anos 70 cando se crearon por vez primeira os primeiros organismos “transxénicos”, ao confirmarse que era posible transferir xenes entre bacterias distintas mediante transformación e enxeñería xenética, en realidade, o termo “transxénico” non aparece na literatura científica ata 1982, pouco despois de que se publicarán algúns dos primeiros ratos transxénicos, nos que, por exemplo, un  transgén co xene da hormona do crecemento provocaba un aumento considerable de tamaño nos ratos que o recibían, o cal  catapultó o lanzamento da biotecnoloxía animal. A primeira planta transxénica foi descrita un ano máis tarde, en 1983, e tratouse du

Actividade 40: O Proceso Da Hominización

Se estades facendo a infografía ou o mapa de conceptos (depende do enfoque que empreguedes) da evolución humana é evidente as moitas especies e xéneros que constitúen o "noso árbore xenealóxico". Pero dentro desa variedade podemos observar como o proceso evolutivo seguíu unhas tendencias determinadas que, ao longo do tempo, nos foron afastando das características dos primates como, por exemplo, o andar bípedo ou o aumento do cráneo. Nesta entrada tes que ampliar cales foron ditas tendencias evolutivas. PRIMEIROS HOMÍNIDOS: Entre 4-6 millóns de anos se recoñecen en África uns fósiles que poden ser a base dos homínidos. Viven en zonas arboladas comendo follas e froitas. O bipedismo pode que surxira como adaptación para levar obxectos e para alimentarse. Nos australoitecus os brazos se acurtan, a columna e as pernas se verticalizan, a cadeira se ensancha. O cráneo crece en altura e a cara se reduce. XÉNERO HOMO: A creación de instrumentos provoca o surximento de especies difer